InnoTrans 2022 Berlin

Ze świata

22 września 2022

download
banner

InnoTrans otworzył swoje podwoje po raz trzynasty. W dniach od 20 do 23 września 2022 r. na wiodących międzynarodowych targach techniki transportowej w każdej z 42 hal wystawienniczych oraz na terenie plenerowym na odwiedzających targi czekały nowości 2834 wystawców z 56 krajów.

Targi były przekładane dwukrotnie. Po czterech latach po raz pierwszy branża spotyka się ponownie osobiście. „Nic nie zastąpi osobistego spotkania, ponownego ujrzenia starych znajomych i nawiązania nowych kontaktów na stoiskach i podczas wielu specjalistycznych wydarzeń towarzyszących targom. Żadna prezentacja wideo, niezależnie od tego, jak dobrze została wykonana, nie zastąpi oglądania, słyszenia, wąchania, a nawet testowania produktów podczas imprezy” – powiedział Martin Ecknig, dyrektor generalny Messe Berlin, który wraz z komisarz UE Adiną Vălean i federalnym ministrem transportu dr Volkerem Wissingiem otworzył InnoTrans 2022 20 września 2022 roku.

Zrównoważony rozwój stał się ważnym tematem dla producentów. Odwiedzający nie mogli się doczekać 250 światowych innowacji w pięciu segmentach: Technika kolejowa, Infrastruktura kolejowa, Transport publiczny, Wnętrza i Budowa tuneli. Innowacje można było rozpoznać po przycisku na stanowiskach i planach hal, aby ułatwić poruszanie się. Przewodnik po światowych innowacjach (w wersji drukowanej i internetowej na stronie innotrans.de) zawierał szczegółowe opisy nowych produktów i usług.

W tym roku InnoTrans pokazał 124 nowe pojazdy na 3500 metrach torów kolejowych oraz ekspozycjach plenerowych. Należały do nich pociągi napędzane wodorem. Siemens Mobility zaprezentował Mireo Plus H, kolejną generację pociągów napędzanych wodorem, a także Mireo Plus B, wyposażony w wysokowydajny modułowy system akumulatorów. Zasilany wodorem pociąg pasażerski Coradia iLint firmy Alstom jest obecnie eksploatowany na liniach komercyjnych w Niemczech i ma kursować dwa razy dziennie z Berlina-Spandau do Berlina-Ostbahnhof. Goście Alstomu oraz wybrani partnerzy mogli skorzystać z jazdy próbnej. Stadler wziął udział w tym roku z siedmioma pojazdami. Po raz pierwszy firma zaprezentowała publiczności swój trakcyjny zespół trakcyjny FLIRT H2 napędzany wodorem przeznaczony na amerykański rynek kolejowych przewozów pasażerskich. Ponadto firma Stadler pokazała tramwaj TINA najnowszej generacji. Posiada w pełni zintegrowany system napędowy, który po raz pierwszy pozwala na zupełnie nową koncepcję wnętrza, bez stopni i platform.

Deutsche Bahn była reprezentowana na InnoTrans trzema tak zwanymi „pociągami ideowymi”. Jeden z nich mieścił się dość niepozornie w środkowym wagonie Digital S-Bahn Hamburg. Jego wyposażenie: nowe grupy siedzeń lub chowane siedzenia ze stołem. Pociąg rozpocznie obsługę pasażerów w Hamburgu w październiku. Pociąg ideowy „City” ma głównie na celu zmienne dostosowywanie przepustowości do czasów ruchu. Został wystawiony w namiocie przed centrum wystawienniczym przy wejściu południowym. Na przykład w godzinach szczytu można złożyć i zablokować fotele lub zsunąć „mini przedziały” dla dwóch stojących pasażerów, aby zrobić miejsce na rowery lub wózki dziecięce. Ten pociąg ideowy to wciąż przyszłość, ale trzeci pociąg ideowy, piętrowy wagon DB Regio/Südostbayerbahn przebudowany w zakładzie DB w Wittenberge, jest w pełni funkcjonalny. Na nim można doświadczyć różnych obszarów, takich jak przedziały, „biuro” i „nowe siedzenia” – w sumie dziesięć modułów. Według Deutsche Bahn ta „komfortowa rewolucja” w transporcie regionalnym ma sprawić, że podróży będzie jeszcze przyjemniejsza. Pociąg będzie kursował między Monachium a Mühldorf od wiosny 2023 roku.

Odwiedzający targi InnoTrans 2022 mogli zobaczyć nowinki techniczne na przykładzie 14 autobusów zaprezentowanych na berlińskich terenach plenerowych. Bus Display zaprezentował pojazdy, alternatywne napędy i związaną z nimi infrastrukturę ładowania. Autobusy kursowały nieprzerwanie po 500-metrowym torze testowym w Ogrodzie Letnim, zwanym torem demonstracyjnym, i zapraszały gości na jazdę próbną.

Już po raz trzeci Business France wraz z partnerami wręczyło Nagrodę Kolei Francuskich na targach InnoTrans. Zwycięzcą w kategorii „International Business Development” została Sol Solution, francuska firma inżynieryjno-konsultingowa w zakresie innowacji podzespołów, w tym monitorowania stanu zdrowia. W kategorii „Innowacje” Gillet Tools wygrał z Move-it, wózkiem trakcyjnym którym pracownik może ręcznie przewieźć na torze do 150 ton. Francja jest reprezentowana na targach InnoTrans z 217 wystawcami. Według Luisa Nègre, prezesa francuskiej federacji przemysłu FIF (Fédération des industries ferroviaires), francuska branża kolejowa jest trzecia co do wielkości na świecie. Nègre widzi potrzebę jeszcze większych inwestycji w koleje i chce lobbować francuski rząd o dodatkowe finansowanie w wysokości dziesięciu miliardów euro rocznie w ciągu najbliższych pięciu lat, czyli łącznie 50 miliardów euro.

Dla wielu wystawców kwestią kluczową jest znalezienie wykwalifikowanego personelu. Dlatego firma InnoTrans 2022 rozszerzyła Campus, swój program karier, w hali 4.2. Na Scenie Talentów reprezentowane były firmy i osoby poszukujące pracy. W środę na Scenie Talentów Kampusu InnoTrans po raz pierwszy odbył się Eurailpress Career Boost. Redaktor naczelny Eurailpress Georg Kern powitał 17 uczestników z pięciu krajów. Od najmłodszego kandydata aspirującego do zostania maszynistą, po zmieniającego karierę i doświadczonego kierownika operacyjnego, poszukującego nowych wyzwań - kandydaci prezentowali się jako wysoko wykwalifikowani, zmotywowani i wszechstronni. Podczas 90-sekundowych przemów liczni goście i rekruterzy dowiedzieli się nie tylko wiele o karierze i aspiracjach zawodowych, ale także o różnorodnych zobowiązaniach uczestników. Już podczas imprezy nawiązano pierwsze kontakty i wymieniono wizytówki na uboczu. Georg Kern podsumowuje: „Chylę czoła każdemu uczestnikowi, który miał odwagę zaprezentować się dzisiaj tutaj na scenie. Jestem pod wrażeniem i mam nadzieję, że udało nam się dziś nawiązać wiele kontaktów”.

 

Artykuł dostępny w języku
language language

Zobacz również