MEDCOM Sp. z o.o.

download
banner

Tabor kolejowy | Automatyka | Elektronika

MEDCOM to polska firma produkująca na skalę globalną innowacyjne rozwiązania energoelektroniczne dla transportu publicznego, energetyki oraz przemysłu. Medcom działa na rynku od ponad 30 lat i realizuje międzynarodowe projekty na 6 kontynentach. Firma stale wprowadza do swojej oferty nowe produkty oraz unikatowe technologie dla energooszczędnego i niskoemisyjnego transportu publicznego. Przykładem jest autorska energoelektronika wykonana w technologii węglika krzemu (SiC), która znacznie ogranicza zużycie energii, dając ogromne oszczędności przewoźnikom. Z sukcesem funkcjonuje m.in. w tramwajach Moderus Gamma 2, lokomotywie Dragon 2 oraz e-busach i stacjach ładujących.

Pierwszy polski hybrydowy pociąg
W wrześniu ub. r. Urząd Transportu Kolejowego wydał zezwolenie na dopuszczenie do ruchu pociągu hybrydowego produkcji Newag Impuls 36WEh. Nowy pojazd został wyposażony w innowacyjne rozwiązanie technologiczne, w tym w energoelektronikę firmy Medcom, która do kolejowych hybryd dostarcza nowoczesne systemy napędowe. Pojazd będzie wykorzystywany w ruchu pasażerskim pod koniec 2021 roku.

Hybrydy napędzane przez Medcom
Impuls 36WEh to pierwszy, wyprodukowany w Polsce dwunapędowy pociąg, który szybko zyskał popularność. Nowy Impuls posiada system dwunapędowy, co oznacza, że może poruszać się jako skład elektryczny (napędzany energią elektryczną za pomocą pantografu), natomiast na odcinkach bez dostępu do sieci przechodzi w tryb spalinowy. Pojazd przeznaczony jest do przewozu 330 pasażerów z prędkością do 160 km/h.

Za wysokie parametry sprawności i niezawodność pojazdu, odpowiada nowoczesny układ napędowy od Medcom, który został od postaw stworzony na potrzeby tego projektu. W jego skład wchodzą dwa kontenery trakcyjne, przeznaczone do sterowania pracą asynchronicznych silników trakcyjnych oraz wytwarzania napięcia do zasilania układów pokładowych. Poza tym, pojazd wyposażony został także w falowniki trakcyjne, przetwornice pomocnicze, zasilacze buforowe, system TCMS oraz rozdzielnie niskiego napięcia.

Zastosowanie technologii Medcom umożliwia m.in. oszczędzanie oraz odzyskiwanie energii wytwarzanej podczas hamowania. Całość, wraz z opracowanym sterowaniem pojazdu, wpływa na mniejsze zużycie energii, a w konsekwencji na niższe koszty eksploatacji. Dzięki temu zespół trakcyjny może zostać wyposażony w dodatkowe systemy poprawiające komfort oraz wygodę pasażerów, takie jak bezprzewodowy Internet czy klimatyzacja.

Pociągi hybrydowe coraz popularniejsze, wodorowe w tle
Województwo zachodniopomorskie jako pierwszy rejon w Polsce będzie w posiadaniu hybrydowych pociągów. Pojazdy znacznie ułatwią transport szynowy na Pomorzu Zachodnim, które ma ok. 40% niezelektryfikowanych linii kolejowych. Sześć kolejnych hybryd zasili tabor Kolei Dolnośląskich, które niedawno podpisały umowę z dostawcą.

Popularność hybrydowych środków transportu kolejowego zdecydowanie rośnie. Województwo wielkopolskie dołączyło do zainteresowanych i złożyło już wniosek o dofinansowanie na zakup nawet kilkunastu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, hybrydowych oraz pojazdów o napędzie wodorowym. Byłyby to pierwsze pociągi napędzane ogniwem wodorowym w Polsce.

logotype
Dane teleadresowe

ul. Jutrzenki 78A
02-230 Warszawa, Polska
tel.: +48 22 314 42 00
www.medcom.com.pl

Artykuł dostępny w języku
language language language language language
Pobierz tekst

Zobacz również