Baza dawców technologii
20 kwietnia 2021
wagon kolejowy, peron, transport kombinowany
Opis technologiiWynalazek dotyczy mechaniki i zastosowania nowych technologii transportowych. Przedmiotem wynalazku jest układ wagonu platformy kolejowej z peronem do transportu kombinowanego. Prezentowany wynalazek dotyczy mechaniki i zastosowanie nowych technologii transportowych.
Pomysł połączenia transportu drogowego i kolejowego powstał w Stanach Zjednoczonych w latach 50 ubiegłego stulecia kiedy to opracowano technologię przewozu naczep samochodowych specjalnymi wagonami-wózkami kolejowymi (Roadrailer). W latach 80 i 90 pomysł został przeniesiony do Europy i dostosowany do warunków europejskich jako Roadrailer Europa. Realizacja transportu kombinowanego najczęściej następuje w tzw. systemie Ro-La, który polega na tym, że na niskopodłogowy wagon wjeżdża samochód ciężarowy lub cały zestaw drogowy. Natomiast w systemie Pigg Back naczepy siodłowe lub całe nadwozia ładowane są żurawiem na wagon.
Rozwiązania techniczne wagonu kolejowego, który służy do transportu kombinowanego (łączonego) przedstawiono w zgłoszeniu patentowym FR 2816570A1, Somparayac Michel Jean Marie, Disposition pour le transport par chemin defer sur wagon a plate-forme central surbaissee de vehicules routiers, de contours ou de chargements volumieux ou traditionnels, 17.05.02. Omówiono w nim układ transportu kolejowego z wagonami o obniżanej platformie do przewozu pojazdów drogowych i kontenerów z ładunkami. Wzmocniona platforma może być obniżana i podwyższana względem końców wagonu. Rozładunek następuje przy odpowiedniej pozycji platformy względem części nadwózkowych.
Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego
Formy ochronyPatent
Poziom gotowości technologicznej (TRL) Forma komercjalizacjitel.: 500500500