Baza dawców technologii
4 lutego 2021
tunel drogowy, układy wtryskowe, spalanie, marszrutyzacja optymalizacja transport sieć połączeń, turbina wodna, problem komiwojażera
Opis technologiiTechnologia dotyczy modeli numerycznych do komputerowego projektowania procesów tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej i spalania dla różnych rodzajów paliw w tym syntetycznych. Naszym produktem jest tworzenie modeli numerycznych dla konkretnego modelu wtryskiwacza, które idealnie odwzorowywałby rzeczywiste procesy na monitorze komputera, tak aby ośrodki badawczo-rozwojowe koncernów motoryzacyjnych nie musiały tracić cennego czasu na eksperymentalne badania podstawowe. Rola klienta sprowadzałaby się do wybrania modelu wtryskiwacza, paliwa i podstawowych warunków brzegowych jak temperatura, ciśnienie. Docelowo nasz produkt będzie dostępny w tzw. chmurze, gdzie inżynier z dowolnego miejsca ma świecie będzie mógł nawet załadować geometrię swojego silnika- komory spalania i po kilku kliknięciach puścić obliczenia, nie będzie musiał tracić cennnego czasu nad wyborem równania matematycznego czy jakie wartości mają mieć jakiekolwiek stałe, nawet nie będzie musiał się martwić o moce obliczeniowe potrzebne do procesu symulacji.
Z uwagi na skomplikowane i kosztowne metody eksperymentalne w dziedzinie tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej, prawidłowo odwzorowujący to zjawisko program jest obecnie najbardziej poszukiwanym narzędziem z zakresu symulacji przepływów CFD (Computational Fluid Dynamics) przez światowy przemysł motoryzacyjny. Dzisiejsze komercyjne programy CFD nieprecyzyjnie odwzorowują rzeczywiste zjawiska w procesie tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej, jeśli nawet są dobrze rozbudowane w tej wąskiej dziedzinie to prawidłowe ustawienie i dopasowanie procesu obliczeniowego dla danego wtryskiwacza i paliwa jest bardzo trudne i pracochłonne. W przypadku pojawienia się nowych rodzajów paliw czy zmiany w geometrii komory spalania trzeba na nowo przeprowadzić badania wtrysku paliwa i tworzenia mieszanki palnej. Dzięki sprawnym prostym w obsłudze narzędziom symulacyjnym będzie można takie prace wykonać na ekranie komputera, rozwiązanie które proponujemy można porównać do skoku w obsłudze komputera z DOS na Windows
Biorcą technologii powinny być polskie koncerny paliwowe, które mogą wzmocinić swój wizerunek jako dostawca produktu wysokich technologii. Żaden koncern petrochemiczny na świecie nie dostarcza kodów numerycznych „szytych na miarę” dla swoich paliw, obecnie niezbędnych do projektowania procesów spalania w silnikach. Ponadto umożliwia to faktyczny udział Polski w rewolucji przemysłowej 4.0. Niech Niemcy leją żeliwo a Francuzi walcują stal, my dostarczajmy cyfrowe narzędzia dla szerokiej gałęzi przemysłu jaką stanowią silniki spalinowe.
Koncerny motoryzacyjne coraz bardziej angażują się w kreowanie nowych modeli pojazdów budowanie wizerunku etc, niż rozdrabnianie się i zagłębianie w wszystkie dziedziny związane z napędami czy paliwami, dlatego poszukiwane są firmy które dostarczą gotowe rozwiązanie lub narzędzie.
Produkt stanowią dedykowane modele numeryczne ,niezbędne przy projektowaniu silników dla samochodów, transportu morskiego i lotniczego, wszędzie tam, gdzie się spala paliwo. Silnik spalinowy był i jeszcze długo zostanie podstawowym źródłem napędu w lotnictwie, transporcie morskim, oraz w motoryzacji. Polityka klimatyczna wymusza nieustanny rozwój silników tłokowych stosowanych w samochodach. Ostatnie osiągnięcia pokazują trend, iż silniki elektryczne raczej będą wspomagały niż ostatecznie zastąpią silnik spalinowy. Zastosowanie nowoczesnych paliw syntetycznych o wysokiej wartości energetycznej przyczyni się do zwiększenia przewagi napędu spalinowego nad elektrycznym.
Międzynarodowa Agencja Energii (IEA) przewiduje, iż pomimo wielu starań i promocji udział pojazdów elektrycznych na świecie wyniesie niespełna 14% do 2040.
„Szyty na miarę” model numeryczny dla danego wtryskiwacza paliwa, może być oferowany nie tylko dla koncernów motoryzacyjnych ale również dla firm produkujących układy wtryskowe jak Bosch, Delphi, Denso czy Hitachi. Co pozwoli zyskać przewagę konkurencyjną oferując producentom silników nie tylko produk (układ wtryskowy) ale również nowoczesne narzędzie badawcze do niego. Nasz produkt wpisuje się w obecną tendencję w przemyśle Parts & Bytes Concept, co oznacza że samochód dziś nie składa się tylko ze śrubek i blachy ale również wszelkich aplikacji przy pracach badawczych, produkcji, serwisu i eksploatacji.
Instytut Techniki Cieplnej PW/ Przemysław Ćwikowski
Formy ochrony Poziom gotowości technologicznej (TRL) Forma komercjalizacjiUmowa produkcyjna (podwykonawstwo), Komercyjne usługi badawcze
Nowowiejska 21/25
00-665
Warszawa
tel.:
505997858
pcwikowski@me.com